Search
Close this search box.
تازه ها
نقش کتاب در آینده کودکان

خواندن هر روزه کتاب برای کودکان، باعث رشد و تعالی آنها می‌شود و به کودک اعتماد به نفس می‌دهد. همچنین این احساس را برای او به وجود می‌آورد که علاوه بر اعتماد به والدینش می‌تواند به منبع غنی‌تری هم اعتماد داشته باشد و کتاب برای او به عنوان یک راهنما خواهد بود.

کودکان درباره هر چیزی که پیرامون آنهاست می‌اندیشند. در کنار نگاه پرسشگر به اطراف، سؤالات بسیاری در ذهن‌شان نقش می‌بندد و مشتاقند برای تمام این سؤالات پاسخ‌های قابل قبول پیدا کنند. همچنین وظیفه والدین هر کودکی است که علاوه بر معرفی نقش خود به عنوان پاسخ‌دهنده به مشکلات فرزندشان، منبع غنی و مفیدتری را هم به او معرفی کنند. در واقع این همان حرکت و رفتاری است که باعث رشد کودک می‌شود و می‌تواند از این رهگذر راهکارهایی را برای شناخت بهتر دنیای اطرافش به دست بیاورد. اگر بزرگسالان سؤالات کودک را پاسخ ندهند، کودکان خودشان برای پرسش هایشان پاسخ پیدا می‌کنند و این پاسخ‌ها رابطه مستقیمی با زندگی آینده آنها خواهد داشت. در این میان، کتاب‌ها می توانند نقش مهمی در روند پاسخ به پرسش‌های ذهنی کودکان داشته باشند. گاهی یک کتاب می‌تواند بسیار تأمل برانگیز باشد و کودکان را تشویق کند تا به مسائل اطرافشان با دید باز بنگرند و از میان چندین راه برای حل مشکلاتشان بهترین راه را انتخاب کنند. گاهی هم کودکان با خواندن کتاب به دانسته‌های جدید پی می‌برند که شاید هرگز موقعیتی برای مطرح شدن آن از سوی خانواده ایجاد نشده باشد. در تمام این موارد یک کتاب خوب به کودک اجازه می‌دهد تا وضعیت خوب اندیشیدن را پیدا کند و آینده موفقی پیش رو داشته باشد.

علاوه بر این‌ها مطالعه به کودک حس فراتر بودن را می‌دهد و می‌تواند در آینده‌اش نقش اساسی داشته باشد. والدین باید برای فرزندشان کتاب بخوانند یا تجربه‌های مشترک در دوران کودکی بچه‌ها را در قالب داستان برای آنها بگویند و از آنها بخواهند درباره داستان خوانده شده نظر بدهند. این درحالی است که محققان دریافته‌اند خواندن کتاب‌های خوب در دوران کودکی نقش چشمگیری در بزرگسالی آنها خواهد داشت. کودکانی که با کتاب بزرگ شده‌اند با کودکانی که کتاب نخوانده یا کم خوانده‌اند بسیار متفاوتند.

نویسنده: کندال راتژان

منبع: همشهری، ریدینگ نیوز