Search
Close this search box.
تازه ها
سیاستِ کرونا (مابین رتروتوپیا و اتوپیا)

یکسال از شیوع بیماری فراگیر کرونا می‌گذرد. رقم مبتلایان از 85میلیون فراتر رفته و مجموع مرگ و میر ناشی از این ویروس به یک میلیون و نهصد هزار نفر رسیده است. از زمان کشف اولین موارد ابتلا در دسامبر 2019، اینک کرونا در 210کشور جهان ثبت شده است.
کتاب سیاست کرونا بازتاب مواجهه با این مخاطره‌ی بزرگ و آثار ویرانگر آن است. مولف با در نظر گرفتن پاندمی کرونا همچون یک “موقعیت مرزی”، سه موضوع مبتلابه اندیشه سیاسی جدید را مورد بازبینی قرار می‌دهد: پرسش از مسولیت و جایگاه متفکر/روشنفکر، در مواجهه با بحران‌ها و مخاطرات. در این فصل اهمیت نظریه انتقادی فوکو و هابرماس مورد توجه قرار گرفته است. دوم اندیشیدن به اخلاق توسعه و آنچه به واسطه‌ی میل بشر در پیشرفت و سیطره بر طبیعت پدید آمده است و سرانجام با وام‌گیری از مباحث مطرح شده طرح سخنی درباره‌ی معنای فلسفه سیاسی در دوران پسا کرونا. نویسنده می‌پرسد اگر فلسفه سیاسی آماده‌ی ارائه‌ی ایده‌هایی درباره زندگی نیک و سیاست سلامت است، چه معیارهایی برای عصر پسا کرونایی در اولویت خواهد بود؟

نظریه هنجاری _ انتقادی که کتاب حاضر از رهیافت آن بهره برده است، بر آن است فلسفیدن باید شکل بیان رنج‌های بشری باشد، تا بتواند رنج جهان را در قالب زبان گویا بریزد. تجربه بشری حکایت از این دارد که پیکره آدمی هماره در معرض مخاطرات کوچک و بزرگ بوده است. این احساس که در میان امواج عظیم دگرگونی‌های هستی گرفتار آمده‌ایم، خود به خود منقلب‌کننده و بس اضطراب‌آور است. و آگاهی وجودی از این هر لحظه ناهست شدن، آدمی را به اندیشیدن وا می‌دارد. هانا آرنت از اپیکتوس رومی نقل می‌کند که سرآغاز فلسفه همانا درک ضعف خویشتن درخصوص امور ضروری است. تئودور آدورنویِ شهیر نیز در اخلاق صغیر، امکان فهم رستگاری از طریق فلسفه را به شرط نشان دادن از خودبیگانگی‌ها، رانده‌شدگی‌ها و دیگر شداید ممکن می‌دانست. او باور داشت تا زمانی که در دنیای ما تنها یک فقیر، بله تنها یک فقیر، وجود دارد وظیفه فلسفه پایان نیافته است. از این قرار متفکران هر دوره و زمانه‌ای با فهمی که از شقوق گوناگون مسائل و مصائب زندگی داشته‌اند، هم‌پای رنجی که خود برده‌اند، تلاش کرده‌اند ایده‌های بدیلی برای برون‌رفت از وضع سخت و ناموزون به منظور وصول به شرایطی درخور آدمی تبدیل کنند.

 

نوشته: محمدتقی قزلسفلی   /   (مطالعات سیاسی اجتماعی    1)

چاپ اول: 1399   /   قطع: رقعی   /   جلد: شومیز   /   تعداد صفحه:  272/   قیمت: 35000تومان

موجودی: دارد

خرید کتاب