Search
Close this search box.
تازه ها
گفتگو با مدیر موسسه بامداد امید صبا

 

1- در مورد تاریخچه و نحوه ایجاد موسسه بامداد امید صبا توضیح دهید و اینکه آیا شعبات دیگری هم دارد؟

موسسه فرهنگی نیکوکاری غیر دولتی(NGO) بامداد امید صبا از سال 1382 تاسیس و در زمینه‌های فرهنگی مثل ایجاد کتابخانه عمومی، آموزش کمک به دانش‌آموزان مستعد و خانواده‌های بد سرپرست و بی‌سرپرست فعالیت می‌نماید. در شهرستان نهاوند هم دارای شعبه، کتابخانه و خانه فرهنگ است. این موسسه در وزارت کشور تحت شماره 35319 به ثبت رسیده است.

2- موسسه چه اهدافی دنبال می‌کند و انگیزه تشکیل آن چیست؟

هدف موسسه افزایش ایجاد روحیه تعاون، کمک به همنوع و گسترش فرهنگ زندگی بهتر با آگاهی و دانش بیشتر و کاهش رنج و فقر اقتصادی و فرهنگی است. انگیزه موسسین رضایت خاطر و حظ ناشی از دیدن موفقیت و پیشرفت و رشد و تعالی و رفع مشکلات جامعه هدف با حمایت از جوانان مستعدی است که مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

3- ترکیب اعضاء و نحوه تصمیمات در موسسه چگونه است؟

موسسه به صورت هیات امنایی متشکل از 9 عضو اداره می‌شود و تصمیمات هیات مدیره توسط واحدهای مختلف کاری به اجرا در می‌آید.

4- موسسه دارای چه بخش‌هایی است؟ موسسه دارای دو کتابخانه قفسه باز دایر و فعال در تهران با بیست هزار جلد و مخزن نشریات قدیم در خیابان کریمخان زند و در شهرستان نهاوند با یازده هزار جلد کتاب و نیز کتابخانه‌ی مجموعه سوم با شش هزار جلد می‌باشد که هنوز محل استقرار آن تعیین نشده است.

تعداد اعضای کتابخانه تهران حدود 2000 نفر و در نهاوند حدود 1200 نفر است. از بخش‌های دیگر موسسه کلاس‌های آموزشی آزاد مثل کامپیوتر، خیاطی، سوادآموزی و … که جنبه حرفه‌آموزی دارند و آموزش‌های دیگر شبیه کلاس‌های آزاد ، مهارت‌های زندگی و خلاقیت کودکان، روانشناسی و مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان، بهداشت خانواده و به تازگی شروع کلاس‌های آزاد علوم اجتماعی و انسانی در سطح عموم می‌باشد. از استفاده‌کنندگان از کلاس‌ها فعلاً وجهی دریافت نمی‌شود.

www.omidesaba.com سایت اطلاع‌رسانی موسسه می‌باشد که حاوی اطلاعات، مقالات، اخبار موسسه و . . . می‌باشد.

موسسه دارای واحد انتشارات می‌باشد و تاکنون موفق به چاپ ده‌ها جلد کتاب در زمینه‌های علمی، اجتماعی، فلسفی و آموزشی شده و از آخرین انتشارات آن “زندگی روزمره در سایه استالینیزم” و به تازگی “1968 سالی که جهان را تکان داد” و “فلاسفه ناکام در عشق” از آخرین ترجمه‌های در دست چاپ است.

در عین حال موسسه در حال ساخت خانه فرهنگ امید صبا در شهرستان نهاوند است که در زمینی به مساحت 1300 متر مربع با 1100 متر مربع بنا در آذر ماه 1395 جهت استقرار کتابخانه و کلاسهای آموزشی و امور حمایتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

واحد دیگر موسسه فعالیت‌های حمایتی در جهت بهبود وضع خانواده‌های بد سرپرست و بی سرپرست است.

5- در مورد نحوه مشارکت مردم و حضور در فعالیت‌های موسسه توضیح دهید؟ موسسه طالب استفاده از اوقات فراغت، ابتکارات و خلاقیت‌ها و تدریس مربیان و استادان و متخصصان و علاقمندان، جهت آموزش به دانش‌آموزان و اولیای تحت پوشش و کلاسهای آزاد است از سوی دیگر موسسه جهت غنی‌سازی کتابخانه‌های خود کتاب‌های اهدایی مستعمل و یا نو شهروندان را می‌پذیرد.

ساعات کار کتابخانه از 8 صبح تا 5 عصر و پنجشنبه 2 عصر به استثنای روزهای تعطیل است.

آدرس دفتر مرکزی و کلاسهای آموزشی و کتابخانه امید صبا واقع در تهران: خیابان کریم خان زند پلاک 27 جنب داروخانه 13 آبان و مرکز نهاوند: خیابان شهید قدوسی پلاک 127 است. تلفن موسسه با شماره تلفن: 88833711 می‌باشد و علاقمندان می‌توانند نظرات، مقالات و پیشنهادات خود را به ایمیل: t@omidesaba.com ارسال نمایند.

6- موسسه امید صبا از لحاظ مالی چگونه تامین می‌شود؟ بودجه موسسه از طرف هیات امناء تامین می‌گردد و از خارج هیات امناء فعلاً کمکی نمی‌پذیرد و در حال حاضر فقط کتاب به صورت اهدایی جهت کتابخانه قبول می‌کند.

7- با کتابهای اهدایی چه می‌کنید؟ کتابهای اهدایی دسته‌بندی می‌شوند:

یک دسته در قفسه‌های سه کتابخانه موجود در اختیار عموم قرار می‌گیرند.
دسته دوم در صورتیکه همان کتاب‌ها موجود باشند با کتابخانه‌های دیگر مبادله می‌شوند.
بعضی کتاب‌ها که اصلاً تخصصی و آموزشی هستند ممکن است با کتابفروشی‌ها جهت مبادله با کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه مبادله شوند.
و بالاخره آنهایی ‌که اصولاً کاربردی ندارند مثل بعضی جزوات درسی و آموزشی تاریخ گذشته جهت بازیافت ارسال می‌شوند و با وجه حاصل از آن کتاب خریداری شده و در قفسه‌های کتابخانه در اختیار عموم قرار می‌گیرند. علاقمندان بهتر است به موارد فوق در هدیه کتاب توجه کنند به هر حال از همه کسانی که به هر طریق با موسسه همکاری می‌کنند سپاسگزاری می‌کنیم.
8- حمایت‌های موسسه امید صبا چه بخش‌هایی را در بر می‌گیرد و در واقع از چه کسانی حمایت می‌کند؟

موسسه حدود 105 خانواده تحت پوشش دارد که شامل تهیه لوازم‌التحریر و لباس کودکان مربوطه و حمایت‌هایی مثل سبدهای مواد غذایی و وام‌های کوچک در حد 2 تا 5 میلیون تومان، وسایل خانه و کمک هزینه‌های درمانی در حد مقدورات است. هر ساله هم به حدود 1400 محصل دختر و پسر نیازمند پوشاک و لوازم‌التحریر اهدا می‌شود.

9- چگونه افراد و خانواده‌های مشمول حمایت شناسایی می‌شوند؟ خانواده‌های مشمول با معرفی افراد معتمد یا مددکاران موسسه شناسایی گردیده و تا وقتی که خانواده از نظر اقتصادی خود را بازیابی کند تحت پوشش نسبی موسسه قرار می‌گیرند . اما در مورد محصلین نیازمند از نظر پوشاک و لوازم‌التحریر یا بورسیه اداره آموزش و پرورش و با کمک مدیران مدرسه از همکاری‌های لازم در این مورد دریغ نمی‌کنند.

از مهم‌ترین سرمایه‌های موسسه حمایت داوطلبانه مددکاران و مربیان آموزشی است.

10- آیا موانعی هم بر سر راه شما بوده یا هست؟

کاغذبازی و ناچیزی همکاری بعضی سازمان‌های دولتی از موانع مهم پیشرفت کارهاست.

11- در پایان چه توصیه‌ای برای مخاطبین دارید؟

با توجه به اینکه سرمایه قابل توجهی صرف احداث و تجهیز کتابخانه و قرائت‌خانه شده و درهای آن بروی عموم باز است از شهروندان گرامی دعوت می‌کنیم بهره لازم را از این محیط فرهنگی ببرند.

12- آیا برای استفاده از کتابخانه شرایط خاصی لازم است؟

صرفاً کپی کارت شناسایی و مبلغ پانزده هزار تومان وجه جهت استفاده یکساله از کتابخانه کافی است.