Search
Close this search box.
تازه ها
هفت دلیل «یوسا»

چکیده سخنرانی “ماریو بارگاس یوسا” برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۰ و از مشهورترین نویسندگان آمریکای لاتین

احساسات و درک من از زندگی و مردُم، این تصور را برایم به وجود آورده که زندگی فقط این زندگی محدود با دیگر انسان‌ها نیست،‌ بلکه زندگی دیگری هم هست که توسط نویسندگان بزرگ خلق شده است.

۱. کتاب‌های خوب، بلندپروازی انسان را تحریک می‌کنند. یادگیریِ سوادِ خواندن مهم‌ترین اتفاق زندگی من بود و حرفه داستان‌گویی من هم زاده همین مهارت است.

ادبیات همیشه تاثیر خودش را روی خواننده می‌گذارد؛ این شاید یک حس رضایت‌مندی باشد و یا تغییر به سمت خوبی‌ها. یا حسی که زندگی آدم‌ها با مطالعه کتاب غنی می‌شود.

۲. ما با خواندن کتاب‌های خوب، در پنهانی‌ترین وجوه شخصیت انسانی‌مان به حس نزدیکی با یک فرهنگ می‌رسیم. خواندن، همان‌طور که‌ غرایز، شور، احساسات‌ و رفتارهای‌مان را تعریف می‌کند، مطالعه روانشناسی ما را هم غنا می‌بخشد.

۳. ادبیات بهترین سلاح در مقابل تعصب است. و کتاب‌های خوب، بهترین دفاع در برابر عقاید تحریف‌شده‌ است. با وجود تمام این تفاوت‌ها، آن‌چه مشترکاً بین همه زنان و مردان با پیشینه مختلف حکم می‌راند این است که همه‎ی ما انسانیم و همه ما از سوی مشکلات و موانعی  مشابه به چالش کشیده می  شویم،که باید برای زنده ماندن و زندگی کردن بر آن‌ها غلبه کنیم.

۴. ادبیات دشمن طبیعی همه مستبدین است. ادبیات انتظارات را در جهان رشد می‌دهد و خواندن حس امید و آرزوی داشتنِ جامعه‌ای بهتر را در درون شهروندان به وجود می‌آورد؛ جایی که مردم بتوانند رویاهای خود را آزادانه دنبال کنند. وقتی یک نفر مطالعه می‌کند، رویکردی انتقادی پیدا می‌کند تا واقعیت را به دنیای کتاب‌ها نزدیک کند.

کتابِ خوب خواندن راهی برای مجهز شدن در کشاکش عقاید و روبه‌رو شدن با هرچه نادرستی در جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. راهی که از آن طریق بتوانیم در جهت تغییر جهان بکوشیم.

۵. مطالعه بهترین نوع سرگرمی است. حتی وقتی کلمات با هم ترکیب می  شوند، رنگ و بویی جادویی به خود می‌گیرند و دریچه‌ای می‌شوند برای زندگی کردنِ تجربیات دیگر…

۶. خواندن شالوده تربیت کردن انسان های آزاد است. در جوامع آزاد، مفهومی وجود دارد مبنی بر این که مطالعه یک سرگرمی و لذت است که می‌شود آن را از تجربه کلی زندگی افراد حذف کرد. به نظر من این اشتباه بزرگی است؛ نبود آزادی در ابعاد مادی، روحی و فرهنگی، زندگی افراد و کل جامعه را از هم می پاشاند. من فکر می‌کنم کتاب‌های خوب امید به تغییر  و غلبه بر محدودیت هاو ایجاد جوامعی عادلانه‌تر را فراهم آورده و ارتقا می‌بخشد. جوامعی به وجود می‌آیند که به دنیاهای تخیلی ما نزدیک‌تر هستند.

۷. مطالعه کتاب‌های خوب آدم‌های بهتری از ما می‌سازد. ما باید فرزندان‌مان را قانع کنیم که خواندن مسلماً لذتی فوق‌العاده است اما در عین حال مطالعه راهی است برای آمادگی بیشتر در مواجهه با چالش‌هایی که در تمام طول عمر ما حضور دارند.