Search
Close this search box.
تازه ها
سال 1342 کنگره پزشکی جراحی مغز و پی در تهران

کنفرانس عالی جراحان مغز و پی جهان

پروفسور عاملی تاکنون در ایران نیمی از مغز 19 نفر را برداشته است.

اواسط مهر ماه 1342 یک کنگره مهم پزشکی با شرکت جمعی از زبده‌ترین متخصصین و جراحان مغز و پی جهان در تهران گشایش خواهد یافت و پیرامون مسائل جالبی که در عین حال مورد توجه جهانیان نیز می‌باشد بحث خواهد کرد.

از ایران دو تن از بزرگترین جراحان مغز و پی خاورمیانه پروفسور نصرت الله عاملی و پروفسور ابراهیم سمیعی و چند تن از جراحان این رشته شرکت دارند و ریاست کنگره با پروفسور عاملی می‌باشد.

تاکنون از کشورهای امریکا سه نفر، انگلستان دو نفر، سوئیس دو نفر، آلمان یک نفر، هند یک نفر، اتریش یک نفر، مصر دو نفر، یونان یک نفر برای شرکت در این کنگره ثبت نام کرده اند و هر یک پیرامون یکی از مسائل مربوط به جراحی مغز و پی سخنرانی خواهندکرد.

همچنین در این کنگره جراح عالی‌مقامی که او را پدر جراحی مغز و پی جهان لقب داده‌اند پروفسور بنفیلد کانادایی شرکت خواهد کرد. این پروفسور 66 ساله، که رئیس دانشگاه مونترآل کانادا بود و سال گذشته بازنشسته شد در معالجه پروفسور لاندو دانشمند معروف شوروی برنده جایزه نوبل که در همین شماره شرح حال و مرخص شدن او را از بیمارستان می‌خوانید زحمت فراوانی کشیده است.

در میان جراحان معروفی که برای شرکت در این کنگره به تهران می‌آیند شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر پروفسور لارنس ول استاد جراحی دانشگاه کلمبیا و پروفسور داویدف استاد جراحی مغز و جراحی دانشگاه آلبرت انیشتن و پروفسور هبوز و پروفسور فالکنر از انگلستان دیده می‌شوند.

برنامه کار کنگره و مسائلی که مورد بحث قرار خواهد گرفت عبارتند از:

1- خونریزی‌های داخل جمجمه‌ای {خونریزی مغزی و غیره} که اکنون موضوع روز است اغلب سخنرانان پیرامون این مساله صحبت می‌کنند.

2- درمان جراحی سر که دو نفر از بنیانگذاران جراحی مغز و پی پروفسور بنلفید کانادایی و فالکنر انگلیسی در این مورد کنفرانس خواهند داد.

3- اختلالات عروقی مادرزادی در مغز که پروفسور عاملی و پروفسور لارنس ول کنفرانس می‌دهند.

4- معالجه پارکینی {لرزش دست} پروفسور هبوز.

5- تومورهای هیپوفیز مغز دکتر داویدوف.

6- فشار در روی نخاع دو جراح از آلمان و هند صحبت خواهند کرد.

مساله مهمی که برای ایران مایه افتخار است اینست که جراحان مغز و پی در این کنگره از تجارب جراح‌های متخصص ایران که طی کنفرانس‌هایی توسط استادان ایرانی بیان خواهد شد استفاده خواهد کرد. اصولاً تشکیل این کنگره برای نشان دادن کارهایی است که طی چهارده سال اخیر یعنی پس از بازگشت پروفسور عاملی و پروفسور سمیعی از اروپا و تشکیل کرسی جراحی مغز و پی در دانشگاه تهران صورت گرفته است.

برداشتن مغز!

برای نشان دادن اهمیت کار جراحان ایرانی کافی است بگوییم که طی سال‌های اخیر تنها پروفسور عاملی 19 عمل مغز کرد بدین معنی که نیمی از مغز بیماران را برداشت و آنان عقل و سلامت خود را باز یافتند و بخاطر همین اعمال استادانه چندین بار برای دادن کنفرانس به اروپا و امریکا دعوت شد بیمارانی که پروفسور عاملی آنها را عمل کرده بیمارانی بودند که مبتلا به صرع و کم عقلی بودند و پس از برداشته شدن نیمی از مغز همگی سلامت عقلی خود را بازیافته بیماری صرع از بین رفت و فلج‌شان نیز بهبود یافت از این میان چند نفر هم اکنون مشغول تحصیل و انجام کارهای اداری هستند.

انجمن جراحان مغز و پی خاورمیانه شش سال پیش با شرکت متخصصین ایران و ترکیه مصر و سوریه و لبنان و پاکستان تشکیل شد شاید تاکنون فکر می‌کردند تنها جراح مغز و پی ایران پروفسور عاملی و پروفسور سمیعی هستند در حالی که غیر از این دو جراح عالی‌قدر جراحان ورزیده‌ای مانند دکتر حسین صالح، دکتر مرشد دکتر حاجیلو {ارتشی} دکتر نراقی {ارتشی} دکتر قائمی و دکتر جهانشاهی نیز در این رشته متخصص هستند و هم اکنون عده‌ای از پزشکان ایران در اروپا و امریکا مشغول طی دوره تخصصی این رشته می‌باشند به همین مناسبت ایران در کشورهای خاورمیانه بیش از همه جراح مغز و پی دارد چه بسیار از ممالک این منطقه بیمارانی برای معالجه و عمل جراحی به ایران می‌آیند.

پدر و پسر:

نکته جالب اینکه پروفسور عاملی که کلیه تحصیلات خود را در انگلستان به پایان رسانیده با یک دختر خانم انگلیسی که متخصص فیزیوتراپی بود ازدواج کرد اینک پس از سالها پسرش که امسال از دانشکده طب لندن فارغ التحصیل شد در همان بخشی که پدرش سی سال قبل دوره تخصصی خود را در رشته مغز و پی طی کرد شروع به کار نمود و جالب‌تر آنکه دکتر فریدون عاملی پسر پروفسور عاملی نیز با دختری ازدواج کرد که او هم مانند مادرش فیزیوتراپ است و روزنامه‌های انگلیسی به همین مناسبت مطالبی منتشر کرده‌اند.

مجله تهران مصور سال 1342