Search
Close this search box.
تازه ها
عصرانه‌های امید,همراه هوشنگ مرادی کرمانی

عصرانه‌های امید,همراه هوشنگ مرادی کرمانی

?هوشنگ مرادی کرمانی از نویسندگان به‌نام کشور به‌عنوان اولین مهمان «عصرانه‌های امید» موسسه بامداد امید صبا پنج‌شنبه ۲۸ تیر۹۷ در محل کتابخانه این موسسه درباره زندگی، آثار و ریشه‌های خلق داستان‌هایش با مخاطبانش به گفت‌وگو نشست. وی با اشاره به بخشی از زندگی اش در روستای #سیرچ از توابع #شهداد #کرمان ، اذعان کرد: «بسیاری از قصه‌های و شخصیت‌های داستانی من در همین روستا و در حال و هوای آن شکل گرفت و اغلب آنچه که نوشته‌ام داستان خودم است که از خلال صافی خیال دچار دگرگونی‌هایی شده»
?نویسنده قصه‌های مجید اضافه کرد: «من هیچ‌گاه کار سفارشی انجام ندادم، هر آنچه خودم خواستم و دوست داشتم را به نگارش در آوردم، همیشه هم در حال نوشتن هستم و قصه‌ای برای تعریف کردن دارم، به‌همین‌خاطر من برای کسی یا جایی هرگز ننوشته‌ام و داستان‌هایم همان‌هایی هستند که باید باشند.» وی با اشاره به خوانش داستان جنگل که در ابتدای جلسه برای حضار ارائه شده بود اضافه کرد: «البته مانند همین #داستان_جنگل که به‌مناسبت بمباران هیروشیما از طرف سازمانی جهانی و با طرحواره یک آشنایی نوشته شد، کمتر از تعداد انگشتان یک دست به سفارش، داستانی نوشته‌ام که در حجم کتاب‌های من هرگز به چشم نمی‌آیند.»
?وی در پاسخ به سوالی که با اشاره به انتشار اولین داستانش در نشریه خوشه مطرح شد و دوری از جریان‌های رایج سیاسی و انقلابی آن زمان، گفت: «در آن زمان که جو جامعه روشنفکری ما تحت‌تاثیر جریان‌های چپ و مذهبی بود، سخت می‌شد که خود را مستقل از آن نگاه داشت، و به عقیده من نویسندگان و اندیشمندان ما بیشتر رنج نبود احزاب قوی را در کشور می کشیدند وگرنه کار نوشتن و داستان‌نویسی در هر جای دیگر دنیا به این اندازه تحت تاثیر تلاطمات اجتماعی سیاسی قرار نگرفته. من همیشه سعی کرده‌ام که خودم باشم و داستان بگویم، بدون آن‌که فکر کنم برای چه کسی و با چه هدف ایدئولوژیکی. این روش من تا به امروز است، برای همین بدون آن‌که خودم هم خبر داشته باشم برخی اوقات با انگ‌های سیاسی و ایدئولوژیک خوانده می‌شوم که روح من از آن هم خبر ندارد.»
?وی با اشاره به ظرفیت‌های تصویری داستان‌هایش گفت: «به شخصه من عاشق سینما هستم به حدی که لقب «مرادی‌سینمای» به من داده‌اند. ولی این‌که با سینماگرانی که کارهای من را به تصویر کشیدند به مشکلی بخورم هیچ‌گاه این‌طور نبوده چرا که اعتقاد داشتم که کتاب کار خودشان را می‌کند و فیلم هم کار خودش. قرار نیست اگر یکی بد شود آن یکی هم به‌تبع تاثیر بگیرد.»
? عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه اضافه کرد: روح بشر با قصه و داستان عجین شده است. همیشه در همه اعصار برای توصیف حالات و آلام و ترسیم آرزوها و امیدها، بشر دست به دامان قصه‌گویی شده است، برای همین است که داستان‌نویس اگر همه جنبه‌های روح بشر را در تمامی اعصار واکاود و به آن‌ها بپردازد ، مخاطبان وسیعی از هر طیف، سن و سال و مرامی خواهد داشت.»
?وی در آخر تاکید کرد: «همه آنچه در ذهن داشتم، به قلم آوردم و هیچ‌گاه فکر نکردم که چیزی را به‌خاطر مصلحتی ناگفته بگذارم، ولی آنچه را که گفته‌ام را لمس و تجربه کرده‌ام و به‌همین‌خاطر به‌نظرم خواننده حس صمیمت و نزدیکی به آن وقایع را دارد. به معنای واقعی می‌شود گفت آثار من خود من هستند، خود هوشنگ مرادی کرمانی»
پس از سخنان هوشنگ مرادی کرمانی و پرسش و پاسخ با حضار، به درخواست علاقمندان آثارش کتاب‌های تهیه شده توسط آن‌ها توسط وی به یادگار امضا شد.
?«#عصرانه‌های_امید»? تلاش می‌کند تا ماهانه به صورت منظم با نویسندگان، اندیشمندان و نخبگان به‌نام کشور در زمینه‌های مختلف دیدارهایی را برنامه‌ریزی کند.